Blog

Witamina D, czyli witamina ze słońca.

Witamina D, czyli witamina ze słońca.

W ostatnich latach coraz częściej słyszymy o dobrociach, które daje nam zażywanie odpowiedniej dawki witaminy D. Nie przez przypadek nazywana jest witaminą życia. Substancja ta poddawana jest licznym badaniom, których wyniki dają dowody na ogromne znaczenie dla naszego organizmu. Witamina D pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, niestety wiele z nas cierpi na jej niedobór. Czy powinniśmy się tym martwić? Jakie funkcje pełni witamina D w naszym organizmie? Czym jest tak naprawdę witamina D?

Czym jest witamina D?

Witamina D należy do grupy związków rozpuszczalnych w tłuszczach. Witamina ta to hormon steroidowy, produkowany z cholesterolu pod wpływem promieniowania słonecznego. Pełni ona funkcję prohormonów. Dwie najważniejsze jej postacie to – D2 i D3. Dzięki promieniowaniu słonecznemu jesteśmy w stanie sami wyprodukować pewną ilość witaminy D. Musimy pamiętać, że powinniśmy dostarczać ją również razem z jedzeniem. Pokarmy, które są bogate w tę substancję to: mięso, niektóre ryby np. łosoś, dorsz, tuńczyk, śledź, żółty ser, mleko, żółtko.
Niestety w naszym klimacie nie mamy zbyt dużo dni słonecznych, a ryb nadal jemy zbyt mało. Są to podstawowe przyczyny wielkiego niedoboru witaminy D w naszym społeczeństwie.

Funkcje witaminy D w organizmie.

Większości z nas witamina D kojarzy się z układem kostnym. Często słyszeliśmy jako dzieci „pij mleko, będziesz wielki”, natomiast starsze osoby straszy się osteoporozą i osteomalacją, o ile nie będą piły mleka. Rzeczywiście witamina D jest bardzo ważna dla kości, ponieważ ułatwia ona wchłanianie wapnia oraz fosforu w przewodzie pokarmowym. Również ma ona istotny wpływ na nasze zęby. Omawiane związki wspomagają ich prawidłowy wzrost, po czym oddziałują na układ odpornościowy, zwalczając tym samym próchnicę. Udowodniono, że witamina D wzmacnia również mięśnie.

Musimy brać pod uwagę fakt, że wpływa ona nie tylko na nasz układ kostny. Liczne badania udowadniają, że witamina D ma ogromny wpływ na naszą odporność. Zauważmy, że większość zachorowań czy przeziębień przypada na okres jesienno-zimowy. Dzięki witaminie D nasz organizm jest bardziej odporny na działanie wirusów i bakterii. Dodatkowo odpowiedni jej poziom we krwi pozwala uniknąć poważnych chorób autoimmunologicznych (stwardnienie rozsiane, cukrzyce typu 1, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba Hashimoto czy toczeń). Alergicy również powinni pamiętać, aby utrzymywać odpowiednie jej stężenie we krwi, ponieważ działa ona przeciwzapalnie i zapobiega uczuleniom.

Wiele badań wskazuje, że substancje z tej grupy ograniczają namnażanie się i powstawanie komórek nowotworowych. Musimy wspomnieć również, jak ważna witamina D jest dla osób, które aktywnie uprawiają sport. Związki tej witaminy zwiększają masę mięśniową i ich siłę.
Działanie tej witaminy jest bardzo ważne i wielokierunkowe. Niestety zawsze są dwie strony medalu, przyjmowanie zbyt dużej ilości tych substancji nie pozostanie bez konsekwencji. Zagrożenie nie jest zbyt wielkie, ponieważ niedobory witaminy D w naszym organizmie są statystycznie tak duże, że musielibyśmy przyjmować przekroczoną dawkę, przez dłuższy okres, by można było mówić o hiperwitaminozie.

Zapotrzebowanie na witaminę D.

Przedstawiamy poniżej dane Instytutu Żywności i Żywienia, dotyczące dziennego zaprotegowania na witaminę D:

  • Niemowlęta – 400 IU (10 µg)
  • Dzieci od 1. do 18. roku życia – 400 IU (10 µg)
  • Dzieci od 1. do 18. roku życia z nadwagą – 800–1000 IU (20- 25 µg)
  • Dorośli – 800-1000 IU (20-25 µg)
  • Kobiety w ciąży – 400 IU (10 µg)

Musimy pamiętać, że wyżej wymienione normy dotyczą osób zdrowych. Należy pamiętać o uwzględnieniu pochodzenia witaminy D z promieni słonecznych, pożywienia oraz suplementów.

Jak uzupełnić niedobory witaminy D?

Przyjmujemy się, że 20% zapotrzebowania na witaminę D powinniśmy przyjmować z pożywienia, a 80% z syntezy skóry, czyli ze słońca. Niestety nasz klimat nie sprzyja takiemu rozrachunkowi. Słoneczne dni występują od kwietnia do września. Mówi się, że nawet latem możemy cierpieć na niedobry słońca, ponieważ używamy kremów z filtrem, spędzam większą ilość dnia w zamkniętych przestrzeniach. W okresie słonecznym wystarczy nam około 20 min, aby dostarczyć odpowiednią ilość witaminy D. Witaminę tą również uzupełniamy dietą – tłuste ryby, żółtka jaj, mleko i jego przetwory.
Wiele z nas uzupełnia ją suplementami diety. Witamina D jest dostępna bez recepty w postaci kapsułek, kropel, kapsułek twist off. Znajdziemy ją również w tranie, który świetnie działa na odporność. Najlepiej przyjmować ją w okresie, kiedy słońca w naszym kraju jest znacznie mniej, czyli przynajmniej od października do marca.

Witamina D jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Każdy z nas powinien wykonać badanie i sprawdzić jej poziom w naszym organizmie, aby przypadkowo nie doprowadzić do jej przedawkowania. Przedawkowanie objawia się – brakiem apetytu, zaburzeniami rytmu serca, podwyższonym poziomem wapnia (skutkiem tego są kamienie nerkowe oraz żółciowe, oraz choroby trzustki).

Szybki Kontakt

Lepiej późno niż później

Nigdy nie jest za późno, żeby zadbać o siebie lub o swoją rodzinę.
Skontaktuj się z nami, a postaramy się odpowiedzieć możliwie szybko.

Naszą misją jest pomoc osobom uzależnionym i ich bliskim.

Dane Firmy

Ośrodek Terapii Uzależnień NEFO Sp. z o o., pl. 11 Listopada 10, 87-600 Lipno, Sąd Rejonowy w Toruniu, VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, KRS: 0000718590